Наръчник на електрическия велосипед
Напоследък все повече се чува изразът „електрическо колело“, но малко хора всъщност знаят що е то, неговите предимства пред конвенционалните велосипеди, както и защо е много по-изгодно да притежаваш ел. колело.
Електровелосипедите набират все по-голяма популярност в западна и централна Европа, особено сред по-възрастните, за които подпомагането от електродвигателя по време на каране е от голяма полза. В държави като Холандия, Германия, Дания и др. велосипедът присъства във всяко едно домакинство и колоезденето е ежедневие. Лесното изкачване на стръмни терени, по-високата скорост и по-голямото разстояние, което може да се измине с такова колело, го прави предпочитан избор за придвижване до работно място.
Вече и много общини, курорти и хотели предлагат иновативния начин на придвижване за своите граждани и гости. На световните изложения за велосипеди като EuroBike в Германия и др., се забелязва че с всяка изминала година се увеличава процентът на електрическите модели в продуктовата гама на най-големите производители. Някои от тях дори са се фокусирали основно в производството на pedelec – колела.
Какво е електрическо колело и какво е неговото приложение?
Възможно най-простият отговор на този въпрос е, че електрическият велосипед е малко или много класическо колело с добавен електромотор, който да ви помага при необходимост.
Малко по-сложният отговор е, че това е хибридна форма на транспорт, което означава, че част от задвижването се осигурява от водача, а друга част идва от електрическия мотор. Електрическият велосипед има няколко начина на използване. Най-разпространеният е в режим на асистенция (Pedelec), при който електродвигателят подпомага колоездача с различна мощност, в зависимост от избраната настройка. В този режим не се губи нищо от идеята на колоезденето, а най-голямото предимство е, че не се натоварвате излишно при изкачване на стръмни участъци. Освен това можете да изминете много по-голямо разстояние, отколкото бихте изминали с конвенционално колело. Ако все пак желаете да повъртите по-здраво, винаги можете да изключите подпомагането и да карате като обикновен велосипед.Освен вече споменатото най-често приложение на ел. велосипедите - за достигане до работното място, все повече се наблюдава засилване на интереса от компании, които извършват доставка на храни и напитки до домовете и офисите на на своите клиенти. Подобно решение е финансово оправдано, като по този начин се спомага и за намаляването на вредните емисии в по-големите градове.
Основни компоненти - какво прави един велосипед електрически?
Електрически двигател за колело
Съществуват няколко различни позиции за монтаж на електродвигателя на електрическия байк. Моторите могат да бъдат вградени в колелата или в средното движение/ курбелите (mid-drive). Най-разпространения вариант е с безчетков хъб двигател в задната капла, а най-лесен за монтаж и най-евтин е предният мотор.
Позицията на електродвигателя е тема на разискване между феновете на електрическите велосипеди, но за по-голямата част от велосипедистите това не е от толкова голямо значение. Все пак и трите варианта си имат своите предимства и недостатъци, така че е въпрос на личен избор кой вариант ще изберете.
Съществена разлика е, че централният мотор е свързан с веригата. Това означава, че контролерът може да извършва по-прецизно подпомагането с помощта на сензор за натиск (torque sensor), който установява какво усилие се прилага за завъртането на педалите и да коригира подаваното електричество при необходимост.
Това има предимства и недостатъци. Ако мощността е разпределена по начин, по който подпомага усилията ти, то има реална опасност да искаш пълната мощност на велосипеда, но да не получиш желаната тяга. Предимството на системата да реагира на това колко мощност ти е нужна, означава, че ще получиш по-голям пробег, благодарение на по-интелигентното използване на електрическата енергия.
Различните производители правят комплекти, които производителите на велосипеди след това вграждат във велосипедите си. Наричани 'eGroup', най-често комплектите включват мотор, батерия, управляваща електроника, ключове и дисплей – цялата периферия, която няма да намериш на обикновен велосипед.
Батерии и зареждане
Литиево-йонните батерии са навсякъде, така че не е изненадващо, че ги намираме и при електрическите велосипеди. Капацитетът на акумулаторната батерия се измерва в ватчасове или в амперчасове. Тъй като повечето електрически мотори вече са с напрежение 36 V, преобразуването на двете стойности означава просто да умножиш амперчасовете по 36 - една 10-амперова акумулаторна батерия е същата като една батерия с капацитет 360 Wh. Капацитетът най-често се дава в ампер-часове, съкратено Ah.
Капацитетът обикновено е около 7.5-10Ah, въпреки че някои батерии достигат до 18Ah. Много производители предлагат опция за надграждане на батерията. Литиево-йонните батерии обикновено имат живот от 1500 пълни цикъла на зареждане. Те оцеляват по-дълго с внимателна употреба.
Пълното зареждане обикновено отнема между два и половина и шест часа в зависимост от производителя, капацитета на батерията и химическия състав на батерията. Повечето хора просто ще оставят батерията на зарядното през цялата нощ, макар че ако имаш дълъг път и си загрижен за дълголетието на батерията, можеш да си вземеш второ зарядно устройство за работа в офиса.
Дизайн на рамката
Както при конвенционалните велосипеди, така и при електрическите, се предлагат различни дизайни, които се делят основно на планински, градски, хибридни, трекинг и сгъваеми електрически колела.
В момента най-разпространената и най-бързо развиващата се група е тази на планинските ел. колела. Това е така, защото точно от тези модели се изисква да поемат големите натоварвания и да осигурят максимална издръжливост на колоездачите. За повечето любители на планинското каране, удоволствието идва от адреналина по време на екстремно спускане в гората, а изкачването по стръмните склонове е изморително и отнема доста време. Точно затова интересът към колелата с подпомагане е голям, а моделите стават все повече и все по-добри. Тази тенденция се забелязва при едни от най-големите производители на MTB велосипеди – Haibike, Merida, Giant, KTM, които през последните години произвеждат повече електрически, отколкото конвенционални колела.
Някои байкъри приемат по-голямото тегло на ел. велосипедите спрямо обикновените като основен недостатък. За голяма част от тях, теглото на байка трябва да е максимално олекотено и дори няколко грама са от значение. При електрическите колела общото тегло се увеличава между 4-7 кг. в зависимост от компонентите, но този недостатък носи със себе си куп предимства, които компенсират теглото. Подпомагането от електродвигателя може да се сравни с асистенцията от още един колоездач, а разстоянието което можете да изминете за един ден е в пъти повече от това с обикновено колело. Всеки, който поне веднъж е карал качествен е-байк в планината, може да потвърди предимствата и удоволствието от това да караш такъв велосипед. В по-голямата си част електрическите велосипеди се базират или на хибриди с плоска рамка, или на планински велосипеди, а хибридният стил е най-разпространеният. Позициите за каране на велосипед варират между леко изпънатата позиция на планинския велосипед и удобната градска позиция, базирана на холандските градски велосипеди.
По-големите колела и гуми на хибридния електрически велосипед го правят по-маневрен в градска среда, докато по-широките гуми и по-малките колела на велосипедите за планинско колоездене са чудесни за по-голямо натоварване /дупки, бордюри/ и с лекота ще понесат изкачване по планинска пътека.При велосипедите е изключително важно рамката да бъде изработена от здрави и леки материали, но при електрическите колела е дори още по-важно материалите да са леки. В масовия случай производителите използват алуминиева сплав.
Колко дълго издържа една батерия за ел. велосипед?
Пробегът - доколко един е-байк ще продължи да подпомага движението ти с едно зареждане на батерията, е може би най-важната спецификация. Без способността си да подпомага задвижването, електрическият велосипед е просто по-тежък еквивалент на обикновения велосипед и това никак не е забавно при стръмно изкачване.
По-дългият пробег обикновено означава по-голяма батерия, по-голяма цена и тегло, така че е хубаво да подберете велосипед с пробег, който отговаря на вашите нужди. Ако мислиш, че пътуванията ти няма да са по-дълги от 10 километра на ден, едва ли имаш нужда от батерия, позволяваща пробег от 100 километра. Малко по-големият пробег все пак не е за пренебрегване, като се има предвид, че с времето батерията губи част от възможностите си за съхранение на електрическа енергия.
Пробегът, който постигаш на практика, ще зависи от това колко от времето, през което управляваш велосипеда е с твои сили, нивото на помощ, което избираш (виж по-долу), терена, по който караш и колко бързо се движиш.
Степени на асистенция
Обикновено можеш да избереш колко помощ да бъде осигурявана от мотора, най-често режимът на подпомагане е разделен на три или четири нива. Някои електрически велосипеди имат и режим 'пешеходец', което означава, че не е нужно да буташ велосипеда до себе си, което е особено полезно, ако трябва да се качиш по рампа.
Изборът на ниво на помощ помага да се контролира пробега на мотора, както бе споменато по-горе. Той също така ти дава избор колко усилия искаш да използваш, ако искаш можеш да караш велосипеда за физическа здравина, като малко помощ на хълмовете не би била излишна, Мързеливо ти е? Усилваш на максимум и задминаваш конкуренцията, особено на хълмовете, но имай предвид, че максималният пробег ще бъде по-малък.
Разходи
Добрите електрически велосипеди не са евтини, дори в сравнение с добрите конвенционални велосипеди. Можеш да вземеш много базова машина за около 1200 лева, но високопроизводителните електрически велосипеди, със светлинни рамки, батерии с голям капацитет и интелигентна електронна система за управление, струват над 1800 лева.
Това са много пари. Или? Колко пари струва горивото днес? Около 2 лева. Ежегодната смяна на консумативи на автомобилите е близо 200 лева. Застраховка? Винетка? Амортизация?
При 10 километра на ден разходите по един автомобил са близо 1000 лева. Тоест, още на първата година електрическият велосипед е възвърнал огромна част от инвестицията си, а до закупуване на нова батерия остават поне още две години.
Що се отнася до текущите разходи, електричеството за зареждане на батерията ще струва около 50 стотинки. Най-скъпата част на електрическия велосипед е батерията, като тя ще ти струва около 500 лева.
Грижата за батерията е ключът към спестяване на пари в дългосрочен план. Литиево-йонните батерии трябва да се използват и не трябва да се съхраняват празни или напълно заредени. Ако искаш батерията ти да издържи години, зареждай я бавно и упражнявай любимото си занимание постоянно.
Защо бихте избрали електрически велосипед?
Някои хора избират електрическите велосипеди, защото са чудесен начин, за да стигнат бързо до офиса, без да се изпотят, а същевременно да бъдат активни и да спортуват. Много често се случва с колелото да стигнете по-бързо до работа, отколкото с автомобил, тъй като можете да минавате през паркове, градинки, междублокови пространства или между колите в задръстване.
Друго предимство на колелата с електрическо задвижване е това, че са икономични спрямо придвижването с автомобил или мотопед. При масовите батерии, едно пълно зареждане би струвало не повече от 10 ст. и с него можете да изминете разстояние до 70 км. Освен това за колелото няма да плащате данъци, такси, застраховки и др.
- Ако имате контузия или сте се разболели, електрическият велосипед може да ви помогне да продължите да карате.
- Електрическите колела запълват дупката между пътуванията, които са достатъчно кратки за разходка или конвенционален велосипед, и тези които са дълги и се налага използването на автомобил.
- Можете да се придвижвате до работното ви място и обратно по-бързо и да направите това пътуване забавно и приятно.
- Този тип велосипеди са страхотна идея за замяна на втория автомобил. Подобно решение е финансово изгодно и благоприятно за околната среда.
- Колоездачите, които използват електрически колела често твърдят, че се чувстват по-безопасно с тях в сравнение с конвенционалните велосипеди, като възможността за по-бързо ускорение, често им помага да се измъкнат в опасни ситуации, когато карат на пътното платно.
- Можете да пренасяте по-тежък багаж с по-малко усилия, което означава, че ще оставите ключовете за автомобила в дори повече ситуации спрямо преди.
- Вие продължавате да спортувате, когато ги използвате!
- Те са страхотни за каране!